Om målgrupper og konepasning..

Denne uges tip om målgrupper har du helt sikkert hørt før – spørgsmålet er om du har forstået OG implementeret det!

De fleste har desværre fortsat IKKE forstået det der med målgrupper.

Hvis du læser dagens tip til ende, lover jeg du endelig har forestået det – og mon ikke også du har fået lyst til at arbejde videre med målgrupper…

Ugens tip nr. 3 er i hvert fald at:

Du kan KUN markedsføre dig til een målgruppe (af gangen)
– men du kan sælge til alle.

Det kræver nok en forklaring:

Du kan KUN markedsføre dig til een målgruppe…

At markedsføre betyder at bringe et (eller flere, men helst kun ét) budskab til markedet.(NB: Markedet – ikke markeder!)

Markedet er en ensartet gruppe af mennesker = målgruppen

Jo mere ensartet målgruppen er og jo mere du ved om:

  • målgruppens problemer, udfordringer, bøvl, udgifter, spildtid, spekulationer, utilfredshed, ærgelser, frygt mm.
  • målgruppens drømme, længsler, håb, forventninger, potentiale, muligheder mm.
  • målgruppens fællestræk – såsom bopæl, indtjening, titel, branche, alder, køn, interesser, civilstatus, antal børn, præferencer, holdninger, vaner mm.
  • hvor målgruppen orienterer sig LIGE FØR den vælger at gøre noget ved sit problem eller handle på at indfri sin drøm (f.eks. Google, netværk, sociale medier eller fagblade)
  • det væsentligste købsmotiv

Jo bedre du ved dette kan du formulere og udforme det rette budskab.

Det rette sted.

Så det taler direkte til målgruppen.

Så det sælger!

Omvendt: Hvis du IKKE ved dette, bliver det svært at kommunikere direkte til din potentielle kunde. Skal du feks. sige du, De eller I? Og skal du kalde ham/hende kunde, klient, borger, bruger, gæster, lytter, fan eller…?

Hvis du hverken kender målgruppens problem eller drøm, får du også rigtigt svært ved at vide hvad du skal skrive om – og ender derfor ofte med at skrive om dig selv og dine produkter (og det gider de færreste af dine potentielle kunder jo at høre om! De vil meget hellere høre hvilket problem du kan fjerne og hvilket udbytte det vil give dem).

….. men du kan sælge til alle???

At du kan sælge til alle betyder at du fortsat gerne må tage imod ordrer fra enhver, der ønsker at købe hos dig… (hvis du selv vil).

På ILUMGADE.dk henvender jeg mig udelukkende til “ambitiøse modige selvstændige med tid til flere kunder”. Men faktisk kommer halvdelen af min omsætning fra ikke-selvstændige. F.eks. store virksomheder, a-kasser og uddannelsessteder… selvom disse kunder ikke er nævnt eller tiltalt overhovedet på min hjemmeside.

Se et aldeles fremragende eksempel på en hjemmeside, der har udvalgt en helt specifik målgruppe, på www.konepasning.dk. (Læs især FAQ – ofte stillede spørgsmål). Siden tilhører en mand, der virkelig formår at skrive til sin helt specifikke målgruppe (Mænd, der ønsker konen passet) på en måde så det har fået masser af PR. Også i helt andre målgrupper end den han markedsfører sig til .

Men faktisk sælger han INTET til mænd, der ønsker konen passet: 90% af hans “kunder” er singler og de sidste 10% er par!!

Det interessante er nemlig at ikke-målgrupperne også sagtens kan få lyst til at købe af os, fordi de godt kan gennemskue at hvis vi er dygtige til at håndtere en anden målgruppe, må vi også være dygtige til at hjælpe dem!

Hvis du tænker: “ÅH NEJ SÅ SKAL JEG JO HAVE EN (ELLER FLERE) NYE HJEMMESIDER – OG DET VIL KOSTE KASSEN…. ” så er den netop udkomne e-bog Wordpressbogen måske løsningen for dig. Den er en udemærket trin-for-trin guide til hvordan du designer hjemmesider – billigt og nemt.

Du kan gøre det selv – feks. nu i weekenden!

Du lærer feks.:

  • Hvordan du køber et domæne
  • Hvordan du aktiverer et domæne
  • Hvordan du installerer wordpress
  • Hvordan du tilpasser sidens udseende
  • Hvordan du skriver sider
  • Hvordan du skriver blogindlæg
  • Hvordan du beskytter siden
  • Hvordan du installerer udvidelser

Som bonus lærer du også at opsætte dine e-mailadresser (og slipper for Hotmail, Gmail, Yahoo og lignende) og lave en kontaktformular.

Kort sagt. Du lærer trin-for-trin at bygge dine egne hjemmesider – så hver af dine målgrupper kan få sin egen hjemmeside og du kan få flere kunder.

(Det er også i Wordpress jeg har bygget min).

Målgruppe

Rigtig god fornøjelse med præciseringen af din målgruppe – og din evt. nye hjemmeside!

Mange hilsner
Jannie