KUNDETYPER

 

Bruger du tiden på de rigtige kundetyper?

 

Tvivler du indimellem på, om du bruger din tid, din energi og især dine markedsføringskroner rigtigt? (Eller måske ligefrem spilder dem?)

Ønsker du dig en konkret viden om, hvad du skal – og ikke skal – gøre for at sælge mere?

Vil du gerne kunne gennemskue, hvilke af de mange velmente råd fra venner, familie, netværk og eksperter, du overhovedet skal lytte til? Og hvilke der kan være fatale at lytte til?

Så lad os – ultrakort – præsentere dig for de 4 emotionelle kundetyper. Med grundig viden om emotionel kundetypesegmentering kan du blive klædt på til at blive din egen markedsføringsekspert og dermed se frem til færre (helst slet ingen) grå hår, søvnløse nætter, mentale selvspark og fejlinvesteringer i markedsføringstiltag.

Hemmeligheden bag at tiltrække kunder i stedet for at jage dem er at sikre, at de får en god mavefornemmelse, når de ser din hjemmeside, Facebookside, folder osv. Det interessante og udfordrende er, at det er meget forskelligt, hvad der gør, at bestemte mennesker får en god mavefornemmelse.

Nogle mennesker får eksempelvis en god mavefornemmelse, når de ser tal og modeller. Andre foretrækker overraskelser og mystik. Derfor er det afgørende, at du målretter din kommunikation til de rigtige mennesker  – og det er typisk dem, som i forvejen køber hos dig eller kunne finde på at købe noget hos dig.


Hvem er vi?

Kundemagneterne er Jannie Ilum Gade (til venstre) og Sanne Dollerup (til højre). Vi ved, hvad der får dine kunder til at købe mere af dig. Hemmeligheden er emotionel kundesegmentering (dvs. kundetyper). Her kan du læse mere om os. 

Her kan du læse mere om os

“Virkelig lækkert og dybdegående kursus, hvor man lærer at kommunikere i et sprog der tænder ens målgruppe.”

Nadja Voigt Friis, Miss Friss Nakskov

Emotionel kundetype segmentering

Zapper-typen

For zapper-typen er det vigtigste at opleve noget nyt, spændende og anderledes. De går meget op i at blive inspireret og få nye ideer. De er typisk udadvendte mennesker, som går op i at være den første til at købe noget. Derfor ser de også ofte sig selv som trendsættere.

Den røde kundetype, bliver typisk motiveret af, at produktet eller den service, de skal købe, udvider deres horisont – f.eks. via udfordringer, spænding eller nye metoder.


Moder-Teresa-typen

Det vigtigste for Moder-Teresa-typen er at have balance i livet (eksempelvis work/life balance). De er typisk udadvendte mennesker, som er drevet af at hjælpe andre. De går typisk meget op i fællesskab og medmenneskelighed.

Gule kundetyper vil altid ønske at vide, HVEM der står bag et produkt, en ydelse, en profil eller en virksomhed. Det vigtigte for dem er, at de kender mennesket, som vil sælge dem noget. Hvis de ikke kan ”aflæse” sælgeren, vil de typisk anse denne for utroværdig.


Jakkesæt-typen

Det vigtigste for Jakkesæt-typen er at opnå succes i alt. De går langt for at få kontrol og er rationelle i deres beslutninger. Deres typiske træk er, at de har en fastlagt karriereplan, hvor de kontinuerligt søger at videreuddanne sig. De er yderst konkurrenceorienterede og bevidst rettet mod at øge deres formue.

Den blå kundetype vil typisk spørge: HVAD får jeg ud af det? De vil højst sandsynligt altid kigge efter udbyttet. De bliver motiveret af tal og statistikker, som beviser en effekt, og de bliver derfor også overtalt af rationelle argumenter (fra andre succesfulde personer).


Som-jeg-plejer-typen

Den grønne “som-jeg plejer-type” er meget tryghedssøgende og er ikke glad for overraskelser. De vil gerne have, at tingene er, som de forventer, og som de altid har været. De er typisk indadvendte mennesker, som godt kan lide det nære og rolige.

Den grønne kundetype er meget procedureorienteret og vil altid spørge: HVORDAN skal det gøres?


Hvorfor må du kun vælge én kundetype?

I videoen fortæller Sanne lidt om, hvorfor du kun må vælge én kundetype. Når du vælger én kundetype, så tror mange, at du fravælger en masse kunder, men der sker faktisk det modsatte – du henvender dig til flere.

Hvad opnår du ved at henvende dig til én kundetype?

 

»Du får mere tilfredse kunder og flere af dem

»Det bliver lettere for dig, at vælge hvad du skal, og hvad du ikke skal

»Du sparer tid og penge

»Dine kunder bliver mere loyale (og anbefaler dig mere).

»Du slipper for en masse spekulationer

»Du rammer dine kunder lige i hjertet

 

“Jeg kan klart anbefale Sanne og Jannie til andre, der gerne vil tiltrække flere kunder i deres butik – helt uden at jagte dem, men blot ved at lære dine kunder at kende og målrette din kommunikation og markedsføring direkte til dem, så de selv kommer til dig. Kundemagneternes budskab er super vigtigt – og super enkelt formidlet.”

Mette Fulgsang

 

Måske tænker du nu: “Ja ja, men hvad sker der, hvis jeg IKKE forholder mig til det med kundetyper?”

Dine kunder kan blive utilfredse, fordi de ikke fik, hvad de forventede. Prøv at forestille dig, at du skal købe en gave til en person. Du ved ikke, hvem personen er, eller hvad de godt kan lide. Hvad er så sandsynligheden for, at det er en god gave du får valgt? Meget lille – ik?

Det er det samme med kunder: Hvis du får alle typer kunder, så er det meget svært at gøre alle tilfredse, fordi de har meget forskellige behov og ønsker.

 

Så vil der ske det samme som i dag: Du kommer til at KNOKLE ekstra for at få kunder, fordi du ser ALLE som dine potentielle kunder. Det resulterer typisk i, at det er svært at vurdere, om du burde deltage i netværksmøder eller opdatere din LinkedIn-profil. Eller om du hellere skulle lave et opslag på Facebook. Eller se at få oprettet den Instagram-profil.

Kort sagt: Du kommer hurtigt til at bruge unødvendigt meget tid på dit salg og markedsføring.

 

Du er konstant i tvivl om, hvordan din markedsføring skal se ud, og hvordan du skal skrive dine tekster. Skal de være korte og præcise? Skal de være lange og fortællende? Eller skal det hellere primært være billeder?

Well… De blå foretrækker kort og præcist, de gule langt og fortællende, og de røde kan godt lide mange billeder.

Måske plejer du at vælge det, som DU godt kan lide. Nu kan det farligste problem opstå. Nemlig: Hvad, hvis du ikke ligner dine kunder? Ja, så kan du meget let smadre din forretning.

 

Du kommer let til at lytte til enhver ekspert, som har haft succes. Dvs. både ham, der siger, “du skal da have videoer på din Facebookside”, og hende, der siger, “du skal skrive mindst ét nyhedsbrev om dagen”. Og ham, der siger, “dine priser er for høje”, og så hende, der siger, “det vigtigste er at du kan findes på Google” Forvirret?! Udbrændt?! Træt!? Det kan vi sørme godt forstå, og der ville ikke blive meget fritid, hvis du skulle gøre alt det, du hører om (og det skal du heldigvis heller ikke).

Husk på: Eksperterne siger, som de gør, fordi det har virket i deres forretning – med DERES kunder! Men der findes altså kundetyper, der bestemt ikke gider at kigge på en video om dig. Og som hader storytelling. Og som ville blive rasende, hvis du sendte for mange nyhedsbreve.

 


Vil du vide mere om kundetyperne?

 

Hvis du vil vide meget mere om typerne, så har vi udviklet online workshoppen: “Markedsføringsucces på mikrobudget”, hvor du på meget pædagogisk vis bliver guidet trin-for-trin til at udarbejde din egen markedsføringsstrategi.

Udover at skræddersy din egen kundemagnetiske markedsføringsplan lærer du bl.a. også at sammensætte de helt rigtige ord, billeder og grafiske virkemidler, så de virker uimodståelige på netop den kundetype, som du har valgt.


Du er altid velkommen til at skrive til os

3 + 1 =

Hvis du vil høre mere om kundetyper og “møde os” (Jannie og Sanne), så kan du se et tidligere optaget webinar her