I dag vil jeg gerne dele hvorfor og hvordan SALG er blevet SÅ SJOVT og NEMT at det – næsten –  ikke føles som rigtigt arbejde.

Før jeg lærte, hvordan man ‘ikke-sælger’ følte jeg mig nødsaget til at gøre en række ting, som jeg faktisk ikke brød mig op for at få FLERE KUNDER:

Jeg:

  • Afholdt ugentlige ringedage, hvor jeg lavede telefonsalg. Altså når jeg ikke lavede overspringshandlinger i stedet, hvilket var for det meste. I så fald bebrejdede jeg ofte mig selv, at jeg ikke kunne tage mig sammen fordi…. Jeg underviste jo andre i telefonsalg!
  • Deltog i 13 (tretten!) forskellige netværk. Nogle var af den slags, hvor man betaler abonnement, eller hvor det er de samme ‘Tordenskjolds soldater’, der deltager til den samme type gå-hjem-arrangementer. Andre var af den slags, hvor man mødes uformelt med 3 “kollegaer” i branchen og udveksler tips og tricks. Som regel kom jeg (misundelig!) hjem med et par visitkort og en to-do-liste med ting jeg havde lovet at følge op på eller gøre for at ‘åbne døre’ for andre (den sidste var længst).
  • Tog med på iværksætter-, handels- & netværksmesser, hvor man “bare” skulle møde op med en roll-up og en stak visitkort… Bortset fra lidt tvivlsomme tilmeldinger til mit nyhedsbrev samt ondt i benene fik jeg blot det samme med hjem som fra almindelige netværksmøder: Visitkort og en to-do-liste – med meget svingende effekt til følge.
  • Lavede videoer, nyhedsbreve og webinars efter fuldstændigt samme amerikanske ‘vidunderopskrifter’ som alle de andre i branchen

OSV.

Men sådan er det heldigvis ikke længere.

Som i OVERHOVEDET ikke.

I dag har jeg en freebee (i daglig tale omtalt ‘mit frikadelle-foredrag’) som jeg ELSKER at uddele.

Det er et foredrag jeg har afholdt utallige gange, men stadigvæk bliver helt høj over. For det føles bare SÅ dejligt at kunne give andre de 7 trin til at blive Kundemagnetisk. Endda helt gratis.

Lidt som at være julemand.

Og det allerbedste er, at jeg efterhånden selv har lært at stole på, at det virkelig ER et rigtigt godt foredrag, og at det GØR en virkelig stor forskel. Faktisk fortæller tilhørerne at foredraget giver dem lyst til at FÅ MERE. Ja endda at købe af mig. (det har jeg blogget om tidligere). 

Og det allerbedste er, at jeg på INTET TIDSPUNKT beder dem om at købe. Og at jeg kan være fuldstændigt mig selv imens. Faktisk ville jeg sagtens kunne slippe afsted med at dukke op på en virkelig dårlig hårdag, uden make-up, iført sommerhus-strik og vandrestøvler. OG stadigvæk få samme effekt. Det er nemlig ikke mig, det handler om – men i stedet den forskel jeg kan gøre.

Udover de mange virkeligt pæne ord er deltagerne også uendeligt flinke til at sprede budskabet til andre mulige kundeemner til mig. Altså word-of-mouth. Eller som vi siger her i Nordjylland: Skabe den eftertragtede ’sneboldeffekt’, hvor tilfredse deltagere er med til at skaffe de næste deltagere. 

Og i sidste ende kunder. 

Til heldige mig (os).

Lad mig give dig et helt konkret og dugfrisk eksempel fra i dag tirsdag den 10. februar 2016:

Her til morgen skrev jeg et nyhedsbrev på blot 21 linjer og sendte det afsted. (langtfra det bedste – men indrømmet: nok et af de korteste vi har udsendt).

I løbet af dagen lavede jeg det jeg havde planlagt at lave i dag, imens 31 personer helt selv tilmeldte sig vores kommende foredrag: