Vidste du at det med ganske få klik på dine sociale profiler, er muligt at danne sig et ret præcist billede af hvem du er – og hvad du er tilbøjelig til at ville købe?

Eksempelvis kan man med en smartphone på ganske få minutter forudsige hvilken:

  • bil du (alt andet lige) vil foretrække
  • bolig du bor i nu (eller som du gerne ville bo i en dag)
  • type blomster du køber flest af
  • slags dagligvarer du typisk har i dit køleskab

Og en alenlang række af andre overraskende ting. F.eks. hvem du er tilbøjelig til at stemme på, hvilken type fotos du bedst kan lide, om du kan lide varme eller kolde farver, om du kan lide lange nyhedsbreve, om du læser tilbudsaviser osv. Alt sammen blot ud fra dét du afslører i sociale medier. Dvs. noget de fleste kan se.

Det er vældigt nyttigt at vide. Både for dig selv i forhold til at være bevidst om hvilke signaler du udsender til omverdenen med din online adfærd – men også når du eksempelvis:

  • gerne vil være sikker på at gøre et godt første indtryk på første date
  • skal møde din måske kommende nye kunde eller arbejdsgiver personligt
  • skal udarbejde og målrette dit markedsføringsmateriale, så det rammer netop den kunde du allerhelst vil have flere af

Det drejer sig naturligvis om at kunne spotte hvilken kundetype der er tale om.

 

Kan du genkende dig selv i en af typerne?

De fire overordnede kundetyper du vil kunne spotte er:

Zapper-typen:

Denne type var en af de første til at få en profil på Facebook, men i dag vil personen synes, at Facebook er ”so last year”. Møder du personen kan du slet og ret spørge om vedkommende er på Facebook, hvortil de typisk vil udtale sig nedladende om Facebook, med henvisning til at det snart uddør. Faktisk får personen det ofte fysisk dårligt, når han eller hun lejlighedsvist alligevel besøger mediet for at pleje de relationer, der trods alt er derinde – ofte i et ret betydeligt omfang endda (typisk over 300 forbindelser). Det han eller hun så vil foretage sig på Facebook er at skrive ”mystiske” og gerne indforståede opslag. Gerne nogen, der handler om at udstråle, at her er en unik personlighed med egne meninger og holdninger om emner som ikke alle følger med i. Det kan også være at vedkommende er den første til at dele en stor nyhed, før den bliver mainstream.

Kigger du på vedkommendes profilbillede, vil der enten typisk være et budskab med billedet eller det vil være et billede, du ikke umiddelbart kan tolke/forstå. Eksempelvis fordi du kun ser en del af personen, fordi personen er svær at genkende, fordi der er langt noget grafisk ind over billedet eller fordi det simpelthen ikke er personen selv der vises.

Hvis du har en mistanke om, at der er tale om, at en person er Zapper-typen kan du få det bekræftet ved at tjekke om personen også er aktiv på Pinterest og evt. Twitter (hvis vedkommende arbejder indenfor kommunikation, journalistik, branding eller selv er et personligt brand).

Det vedkommende med garanti ikke gør på Facebook er at dele billeder af lykkelige familier, smukke solnedgange, søde kattekillinger og nuttede babyer med hashtags a la #detgodeliv #vihardetjogodt og lignende.

Eksempler på typiske købsvaner:

Det interessante ved Zappertypen er at han eller hun er mest tilbøjelig til at købe noget når du argumenterer med at det er nyt, anderledes, originalt, sjovt eller unikt såsom:

Bil: Noget vintage, noget sjældent, noget særligt sammensat eller noget med helt ny teknologi (såsom hybrid) som signalerer at her kommer en unik personlighed.
Bolig: I en storby eller langt ude på landet.
Blomst: Noget du sjældent kan finde i butikker eller som kræver specialpleje (og -viden).
Blandede hverdagsvarer: Rigtigt mange nye varer og mange impulskøb af, hvad der lige findes på hylder og i kasser. Typisk varer, der har en særlig ingrediens, emballage, leverandør eller historie.

Moder Teresa Typen

Denne type har en aktiv profil på Facebook – faktisk finder du formentlig et ret nyt opslag af, hvor meget vedkommende lige nu nyder sin sommerferie med sine nærmeste eller med smuk natur, god mad, gode bøger, drinks og lignende. Gerne akkompagneret af et ”føler sig lykkelig sammen med” eller ”føler sig godt tilpas”. I modsætning til Zappertypen vil Moder Teresa Typen netop dele billeder af katte, der er blevet væk, smukke naturbilleder, vidunderlige babyer, folk der får deres liv forandret til det bedre i et tv-show og lignende. Herudover vil de stille spørgsmål a la: ”Hvem kan anbefale et godt familievenligt hotel i Berlin?” eller ”tjekke ind” og vise billeder af de dejlige mennesker vedkommende er omgivet af i mindeværdige situationer.

Profilbilledet vil typisk være taget i øjenhøjde, ”lige på” og have god øjenkontakt med fotografen – eller være en smuk selfie. Gerne med et flot varmt filter. Coverbilledet er typisk af en smuk udsigt fra en ferie eller af en lykkelig gruppe af mennesker, som betyder meget for vedkommende.

Denne type er typisk ikke aktiv på LinkedIn, men hvis vedkommende er, så vil deres opslag ligne et, der også kan findes på Facebook. Eksempelvis noget a la: ”Så er bilen pakket til 2 skønne uger ved Gardasøen – ses på den anden side når vi vender hjem med solkysset hud, afslappede kroppe og maven fuld af den skønneste mad og vin (og lidt for mange is)”. Dvs. opslag der vil være helt ”off” på en typisk LinkedIn-væg.

Eksempler på typiske købsvaner:

Det interessante ved Moder Teresa typen er at han eller hun er mest tilbøjelig til at købe noget når du argumenterer med at de kan forkæle eller glæde andre med det såsom:

Bil: En lille ”kone-bil” eller en familiebil såsom stationcar, hvor der også er plads til hunden, svigermor eller en legekammerat.
Bolig: Gerne i rækkehus eller parcelhuskvarter med gode stisystemer til institutioner og naboer med jævnaldrende børn, så børnene kan få en god hverdag.
Blomst: Noget med runde og sammenflettede blade eller farvestrålende blomster.
Blandede hverdagsvarer: Masser af ting til at skabe hygge, forkæle gæster eller familien med – og betænksomme gaver.

Jakkesættypen

Her er der tale om en meget karrierefokuseret og målrettet person. Det vil du kunne se ved, at vedkommende har en fuldt opdateret og aktiv LinkedIn-profil (gerne +500 connections, arbejdsrelateret foto, fuldt opdateret cv, anbefalinger, velskrevet summary og en titel der kommunikerer det udbytte de kan tilbyde i deres netværk). Er ofte også aktiv på Twitter, fordi vedkommende der kan få nyhederne direkte fra kilden.

Når vedkommende slår noget op på LinkedIn og Twitter, så handler det opslag gerne om:
1: Hvor succesfulde de er (”så er jeg startet i nyt fedt job”)
2: Hvor kloge de er (”Phew – fik afsluttet med udmærkelse på MBA”)
3: Hvor rige de er (”Hvem kan anbefale en god formueplejer”?)
4: Hvor well-connectede de er (f.eks. selfie med person der er mere kendt eller succesfuld end dem selv – såsom en foredragsholder, forfatter, erhvervsmand, kendis eller lignende)
5: Hvor vidende de er (”interessant artikel jeg lige læste i dette anerkendte tidsskrift”)
6: Hvor sporty de er (”Fedt marathon i NY”)

Det interessante er, at hvis vedkommende har børn, så har han eller hun formentlig også en Facebookprofil – men den bruges ikke sådan som man almindeligvis gør på Facebook. Den bruges til at deltage i forskellige ERFA-grupper lige fra børnenes klasse- & fritidsaktiviteter til grupper med andre i lignende jobs med lignende udfordringer eller i grupper centreret omkring konkurrencesport. Deres væg er typisk ret tom, og hvis der er opslag, så er det mest billeder fra sportspræstationer, dyr vin, deres bil og andre ting der viser de har klaret sig godt i livet. F.eks. deres smukke familie og den eksklusive ferie eller bolig.

Spørger du vedkommende har de også en aversion mod Facebook, men her vil argumentet  primært være ”på grund af alle de tosser der deler alt muligt ligegyldigt, useriøst eller alt for personligt derinde”.

Eksempler på typiske købsvaner:

Det interessante ved Jakkesæt typen er at han eller hun er mest tilbøjelig til at købe noget når du argumenterer med at det hjælper dem til at nå deres mål såsom:

Bil: Allerhelst en bil i direktørklassen. Hvis dette ikke er muligt så en økonomisk bil af et anerkendt europæisk kvalitetsmærke såsom VW og Ford. Dermed kan de signalere at de allerede har opnået succes eller de kan sikre at formuen bliver større.
Bolig: Gerne i nyere og højtbeliggende villakvarterer med andre velstillede borgere – eller hvis muligt: I byens allerdyreste boliger.
Blomst: Noget grønt, der har spidse blade og peger opad.
Blandede hverdagsvarer: Billige hverdagsvarer (tilbud) og luksusvarer. Førstnævnte til hverdag og sidstnævnte til gæster.

Som-jeg-plejer-typen

Denne type opdeles i flere aldersgrupper hvor det gælder at:

De yngste er på Facebook og de kan godt have op til cirka 200 venner, men de slår sjældent noget op. Hvis det sker, er det typisk noget, der handler om et gør-det-selv-projekt, et ufarligt hverdagsbillede af børn eller børnebørn (dvs. fuldt påklædt og på ingen måde stødende eller provokerende), en tak-for-fødselsdagshilsner eller et ”postkort fra ferien” (efter de er kommet hjem). De afslører ikke ret meget – faktisk er en stor del af profil formentlig privat. Deres profilbillede er typisk taget meget langt fra og de kan være svære at genkende.

De midaldrende er også på Facebook, men mest for at ønske tillykke og følge med i andres liv. De skriver stort set aldrig noget og har typisk ikke mere end cirka 50 nøje velovervejede forbindelser. Du vil formentlig kun kunne se profilbilledet – måske er der ikke engang et billede. Hvis der er kan det sagtens være af et par, et kældedyr, deres køretøj eller af en tegneserie-figur.

De ældste er typisk slet ikke på Facebook (eller andre sociale medier). Hvis de er der er der tale om en tom profil uden foto – som kun bliver brugt til at følge med i familiens liv. Det er også denne type, der kan finde på at skrive en fødselsdagshilsen til andre… på egen væg.

Eksempler på typiske købsvaner:

Det interessante ved Som-jeg-plejer-typen er at han eller hun er mest tilbøjelig til at købe noget når du argumenterer med at det er det sikreste valg såsom:

Bil: En der er anbefalet af Motor, FDB eller Tænk såsom Skoda og Toyta.
Bolig: Gerne noget der ligner det de voksede op i og gerne et sted hvor der bor andre mennesker, som er håndværkere, statsansatte eller går i uniform på arbejde.
Blomst: De helt klassiske plantetyper såsom roser, tulipaner, brændende kærlighed og påskeliljer.
Blandede hverdagsvarer: Helt almindelige hverdagsvarer af både kendte mærker og supermarkedernes egne discountmærker – ideelt er varerne købt på tilbud.

Jeg håber du kunne genkende dig selv – og måske andre – undervejs. Måske endda fik dig et godt grin.

Hvis du har lyst er du meget velkommen til at kommentere og/eller dele dette blogindlæg med andre.

På forhånd tak!

Mange hilsner

Jannie

Dan dig et enkelt overblik:

 

  • Zappertypen tiltrækkes af stimuli
  • Moder Teresa typen tiltrækkes af velvære
  • Jakkesæt typen tiltrækkes af dominans
  • Som-jeg-plejer-typen tiltrækkes af sikkerhed

(Grafikken er udarbejdet af www.nygaardgrafisk.dk)

Har du fået lyst til at teste din egen kundetype-profil?