Klokken er 17 og du drøner rundt mellem supermarkedets kølediske for at købe ind til aftensmaden.

Pludselig rammer en dejlig duft din næse: Nystegte frikadeller… uhm!

Du VED godt at selvom de dufter dejlige så er de langtfra de bedste på markedet. Du ved også godt at du ikke mangler frikadeller og faktisk er på vej hjem for at spise.

Men nu du mærker efter, er du faktisk lidt småsulten og kunne da godt lige klemme en frikadelle ned.

Den søde dame i “frikadelle boden” fortæller dig at du kan få to poser for 40 kr. – dvs. du sparer 15 kr.

Ved siden af dig begynder en kvinde at hælde – ikke to men – fire poser frikadeller ned i vognen.

Inden du får set dig om har du ændret dine middagsplaner og besluttet at idag skal mor have det let. Idag står menuen på pitabrød og færdiglavede frikadeller.

Utænkelig tanke?

Hvordan kan dét ske??? Du ved jo godt at frikadellerne ikke er fantastiske. Du ved også at de jævntligt er på tilbud til to pakker for 40 kr.

Det, der sker er det, der kaldes Reciprocity. Altså at man føler sig forpligtet til at gøre gengæld, når man modtager noget.

Det handler også om at det er sværere at modstå det, der er gratis.

Og om at vi lader os påvirke af hvad andre gør og giver udtryk for.

Og om at man som sælger kan vække uerkendte behov hos potentielle kunder.

Alt det, er dét du benytter dig af når du tilbyder din potentielle målgruppe en værdifuld og attraktiv freebee (vareprøve, smagsprøve, demonstration, kært barn har mange navne..). F.eks. når de tilmelder sig dit nyhedsbrev (det har jeg blogget om tidligere. Her)

Sååå – når du serverer “frikadeller” for din potentielle målgruppe tiltrækker du købende kunder. Så enkelt er det.

PS Husk: Ligesom du kun får en enkelt frikadelle nede i supermarkedet (og ikke en hel portion) så skal du også kun vække din kundes appetit. Ikke stille hele sulten! Fortæl hellere hvordan de får stillet den nyopståede sult!

Mange hilsner

Jannie

Vil du vide, hvad Kundemagneternes frikadelle er?