I efterårsferien tog vi drengene med til “Emils Snittehus” i Lønstrup, hvor vi mødte Henrik Woodpek (billedet) en ægte træskærer, kunstner og ildsjæl med super godt tag på sine kunder. Henrik var formentlig ikke klar over det, men han gjorde SÅ meget rigtigt ift. salg, at jeg og måske du kan blive inspireret!

Læs her hvad han gjorde:

1: I stedet for at have forskellige typer hold, niveauinddeling og faste starttidspunkter, bliver alle modtaget og budt velkommen når de kommer. Efter en kort introduktion til de øvrige , til valgmulighederne og til processen sættes kursisten i gang.

Forestil dig diverse undervisningsinstitutioner hvor al undervisning foregår individuelt (når eleven har tid) vha. interaktiv onlineundervisning, med mulighed for at tale med en (fysisk) lærer? Mon ikke mange voksne så ville få lært mere nyt?

2: Afhængigt af alder, personlighed og svarene på et par enkle spørgsmål tilbydes kursisten et passende og overskueligt valg. I vores drenges tilfælde kunne de vælge mellem en ske og en kniv. Altså et yderst overskueligt sortiment, som er muligt at håndtere rent logistisk.

Mange steder er der for mange valgmuligheder. Især indenfor områder hvor vi ikke er kvalificeret til at træffe et godt valg uden omfattende vejledning. Jeg forestiller mig en køkkenbutik, hvor jeg blev modtaget, visiteret via enkle spørgsmål og derefter anvist en “rute” som passer til mine ønsker. F.eks. ud fra stil, farver, rummets størrelse, budget osv. Ved at gøre valgmulighederne færre er sandsynligheden for beslutning større.

3: Ligesom i tv-køkkenet var Henrik tyvstartet, så det var overskueligt for drengene at gøre skeen færdig.

I masser af tilfælde behøver vi ikke starte forfra hver gang vi har en kunde – men kan i stedet genbruge skabeloner eller benytte halvfabrikata. Det giver hurtigere ekspedition og mere tid til andre gøremål. F.eks. en forstærket kunderelation, større udbytte for kunden eller mersalg.

4: Da skeerne var færdige fik drengene lov at skrive deres navne med blyant på skeen. Herefter blev det brændt ind i træet.

Ved at tilføje drengenes selvskrevne navne vil ikke bare drengene men også gæster løbende bemærke og kommentere de flotte skeer. Således bliver “Emils Snittehus” løbende nævnt og (varmt) omtalt for andre potentielle kunder. Og oplevelsen varer længere – dvs. følelsen af value-for-money bliver større.

5: Bagpå skeerne blev der anført årstal. Lur mig om ikke drengene næste år vil efterspørge en 2013 variant. Og for hvert år, der går bliver det endnu vigtigere at komme afsted hvert år. Vi mødte en tysk familie, der var der for 15. år i træk!

6: Som en helt naturlig del af samtalen (som naturligt drejede sig om træ, idet Henrik var så passioneret for sit fag) fik Henrik flettet ind at hvis vi ville se flere af hans arbejder, kunne vi besøge hans Facebookside. Sidens navn og det forventede udbytte ved at følge siden blev oplyst.

7: Selvom alle i dag har en smartphone med kamera i lommen tog Henrik et billede af de stolte drenge med hans eget kamera. Billedet kan efterfølgende (gratis) hentes på hans hjemmeside. Herved sikrer han at vi får besøgt hans hjemmeside, han får kontinerligt nye referencer og de løbende opdateringer af hans hjemmeside er godt for søgemaskineoptimeringen. Triple-win-win!

Mon du har fået inspiration til DIN markedsføring af Henrik fra Emils Snittehus?? Jeg gjorde..

TAK til Henrik Woodpek fra Emils Snittehus. Vi kommer bestemt igen.

Mange hilsner

Jannie Ilum Gade

Om “Emils Snitteværksted”:

“Emils Snitteværksted” ligger ganske tæt på Skallerup Klit feriecenter og er en lille hytte i skoven, hvor alle kan komme og snitte i træ – eller som i tilfældet med vores Asbjørn(5 år) og Tobias (7 år): Slibe, polere, lakere og skrive sit navn på en træske alt imens hvert eneste barn blev set, mødt, underholdt og undervist individuelt.