HVORFOR KØBER VI?

Få vores svar her.

HVORFOR KØBER VI?

Omfattende spørgeskemaundersøgelser, psykologiske undersøgelser samt årtiers hjerneforskning har bevist, at vi grundlæggende køber, når et produkt/ydelse/budskab opfylder disse 3 krav:

1:

Når produktet/ydelsen/budskabet understøtter min identitetsfortælling – dvs. det jeg fortæller mig selv, om mig selv – og evt. også til andre. Eksempler på forskellige identitetsfortællinger er:

  • Jeg er anderledes end andre
  • Jeg er god ved andre
  • Jeg er succesfuld
  • Jeg er stabil og seriøs

2:

Når produktet/ydelsen/budskabet giver mig en god mavefornemmelse. Eksempler på, hvad der giver god mavefornemmelse, er:

  • Når der sker noget uventet
  • Når kunden stoler på/identificerer sig med afsender
  • Når kunden føler, han er i kontrol
  • Når der sker det, som der plejer at ske

3:

Når der er logiske argumenter, der understøtter såvel mavefornemmelsen som identitetsfortællingen.

Det er desværre ikke muligt at kommunikere, så man rammer alle 4 identitetsfortællinger, giver god mavefornemmelse til alle OG at udtrykke logiske argumenter, der taler til alle på én gang (f.eks. kan der jo ikke BÅDE ske noget uventet OG ske det, som der plejer at ske – hvis der gjorde, ville begge typer få en dårlig mavefornemmelse!).

Derfor er man som afsender af et budskab nødt til at acceptere, at der vil være nogen, man rammer med sit budskab. Og nogen, man ikke rammer.

Der findes heldigvis kun 4 forskellige kundetyper, så hvis man ved, hvilken eller hvilke man gerne vil kommunikere til, kan det lade sig gøre at skræddersy sine budskaber, så de ikke alene rammer men også skaber loyale kunder.

Og når vi siger skræddersy, så mener vi, at vi ved præcis:

  • hvilke billeder, de forskellige kundetyper foretrækker
  • hvilke ord, der frister dem
  • hvilke sociale medier, de befinder sig (mest) på
  • hvilke markedsføringskanaler, der vil være mest effektive
  • meget, meget mere

Og selvfølgelig også hvilke identitetsfortællinger, de forskellige typer tiltrækkes af, hvad der giver dem en god mavefornemmelse, og hvilke logiske argumenter de reagerer på.

Denne viden deler vi glad og gerne ud af – enten som foredragsholdere, konsulenter, undervisere eller rådgivere.

Kontakt os på mail@kundemagneterne.dk for at høre nærmere.