Tænk at et valg faktisk kan lære dig noget om salg..

Jeg glæder mig SÅ meget til i morgen.

Det bliver helt utroligt dejligt ENDELIG at slippe for alle de tåkrummende forsøg på at få fat i vores stemmer.

Jeg er lige kørt gennem byens eneste lyskryds. Langs vejen står 4 unge mennesker med hver sin valgplakat oppe foran hovedet – og hopper og danser!!!!

Trafiksikkerhedsmæssigt er det selvfølgeligt helt hul i hovedet (hvor ofte sker der ikke følge-uheld fordi nogen er ved at glo efter en ulykke?). Men helt ærligt – tror de virkelig at den slags får os til at tænke: “Nå, jamen det var da sjovt – hende på plakaten skal da have min stemme!”??????

Eller hvad med dem, der deler slik/blomster og flyers ud foran supermarkederne? eller ved fodgængerfeltet foran skolen, når vi afleverer børnene? Eller dem, der fylder vores postkasser med reklamer, selvom vi har et “NEJ-TAK til reklamer skilt”?? Eller får vennerne til at sende private beskeder på Facebook og LinkedIn til deres venner?

Tror de virkelig at dét sælger? at det giver stemmer?

Lad mig lege lidt med ideen. Forestil dig at byens maler ønsker sig flere kunder og derfor smider han først et billede af sig selv i alle byens postkasser (også dem med reklamer nej-tak skiltet). Han husker selvfølgelig at skrive sit navn og firmanavn, sin alder samt et par linier om sin kone, børn og fritidsinteresser. Herudover skriver han lidt om hvor han blev uddannet og hvor han har arbejdet indtil nu (selvom hans tidligere jobs intet har at gøre med malergerningen). Som prikken over Iét tilføjer han et par `trumf-kort` – nemlig argumenterne:

  • “Jeg kan, jeg vil og jeg tør!”
  • “Jeg gør hvad jeg siger og siger hvad jeg gør”
  • “Jeg gør en god kommune bedre”

Herudover stiller han sig på parkeringspladsen ved skolen og foran indgangen til supermarkedet – for at uddele samme flyer (i tilfælde af at vi ikke opdagede den i postkassen).

Til sidst hopper og danser han lidt langs hovedvejen med en plakat med sit pas-foto og navn (han kunne evt. toppe dén ved at klæde sig ud som sørøver eller hofnar) OG får sine venner til at sende private beskeder via sociale medier, hvori de tigger om ordrer til ham.

Naarj vel?

Derfor kan politikerne IKKE lære dig noget om salg.

Jo forresten – du kan gøre det modsatte:

  • HVIS du laver tryksager, så sørg for at skrive hvad du konkret kan give læseren af udbytte – og bevis at du er eksperten, f.eks. ved at dele ud af din ekspertise i form af gratis relevante råd til at gøre arbejdet selv!
  • Demonstrer hvordan du adskiller dig fra alternativerne (dine USP) og gør det let at gennemskue og vælge den rette løsning
  • Fortæl hvad kunden konkret vil slippe for og hvad de vil opnå, ved at vælge dig
  • Respektér et “Reklame nej-tak skilt” og lad i det hele taget være med at forstyrre din målgruppe på tidspunkter hvor de er optaget af andre ting – og hvis de ikke selv har bedt om det
  • Vær seriøs
  • Dont tell it – show it. Vis f.eks. hvad du turde og hvordan du allerede har gjort kommunen til et bedre sted

PS Jo selvfølgelig stemmer jeg: På en person, der rent faktisk HAR GJORT en forskel (men desværre også har glemt at nævne dette i sin markedsføring).

PPS Er du politiker, så er her et gratis tip i tilfælde af at du overvejer at jeg skulle optimere dine tryksager, minimere slidtagen på dine skosåler og give dig mere tid til andre aktiviteter til næste valg: Kom I god tid (sådan cirka så snart du har bevist dit værd) og sørg for at medbringe nogle gode konkrete cases på resultater DU har haft ansvaret for. Gode cases med tilfredse kunder sælger nemlig bedre end tomme floskler og uunderbyggede påstande!