GRATIS MINIKURSUS i at opbygge din nyhedsbrevsliste

Sådan får du flere loyale og købeklare læsere på din nyhedsbrevsliste – uden at knokle for hver eneste læser (som os)

 

Hvordan får du de første læsere til din nyhedsbrevsliste? – og de næste mange? Hvad skal du skrive om for at fastholde dine læsere? Hvordan får du mere ud af din indsats? 

I dette gratis mini-kursus får du ‘trin-for-trin’ hjælp til at:

  • Bruge tiden på den helt rigtige målgruppe
  • Forstå din målgruppes ømme punkter
  • Sammensætte en skræddersyet, uimodståelig freebee med den magiske formel
  • Fastholde dine læsere af dit nyhedsbrev
  • Sælge (mere) med psykologiske triggere

Nederst på siden afslører vi også hvordan vi selv fik de første 2.000 læsere – så du kan undgå vores fatale fejl, drage fordel af de dyrtkøbte erfaringer og benytte de letteste genveje vi opdagede undervejs.

NB: 
Vi forventer at du allerede har tilfredse kunder og kundeudtalelser – ellers er det dér du skal starte. 

>> En konkret og lavpraktisk nyhedsbrevskabelon, til kundetyperne finder du her for 500 kr. + moms pr. styk: 

Sanne og Jannie om at bygge en nyhedsbrevsliste vha nyhedsbrev skabelon

Få glæde af 31 års praktisk salgserfaring

Jannie Ilum Gade (tv) har 26 års praktisk erfaring med at sælge alt muligt. Sanne Dollerup (th) er forsker i strategisk kommunikation – især med fokus på kundeloyalitet og øget salg

‘Trin-for-trin-guide’ til at opbygge din nyhedsbrevsliste:

Trin 1

 

 

 

Brug tiden på den helt rigtige målgruppe

Inden du skriver en eneste sætning skal du udvælge dig en målgruppe. En målgruppe består af en ensartet gruppe af mennesker med et fælles problem. Og de skal have fælles karakteristika for, at du kan finde dem. F.eks: Skallede mænd, ensomme enker, rastløse tweens, tvillingeforældre, curlingemødre, økonomichefer, frivillige NGOére, borgere i bittesmå landsbyer osv.

Hvis du ønsker endnu større succes med din kommunikation kan du, udover de fysiske karakteristika, vælge ud fra følelsesmæssige købsmotiver og identitetsfortælling  => også kaldet emotionelle kundetyper (læs den udvidede version om kundetyperne inkl. teorien og forskningen bag her >>).

Advarsel: Derfor bliver det fatalt hvis du ikke får valgt målgruppe for din nyhedsbrevsliste

Hvis du undlader at vælge en målgruppe er der nærmest garanti for, at du ikke får succes med at opbygge en loyal og købeklar nyhedsbrevsliste, for det vil ikke blive muligt at skrive målrettet nok til, at du kan fastholde deres interesse. Forestil dig, at du har købt et magasin, hvor det kun er hver tiende side der interesserede dig…. Dette magasin ville du ikke abonnere på (særligt længe) – vel?

Sådan har din læser det også, hvis det er meget skiftende, hvem du egentlig henvender sig til. Uden målgruppe bliver det også svært at vælge den rette tiltaleform i en lang række situationer. Er det f.eks. en chef eller medarbejder? En virksomhedsejer? Borger? Patient? Klient? Elev? Studerende? Kunde? Ægtefælle? Kort sagt: Hvordan vil du henvende dig direkte, (så det kan mærkes på den dér købsfremmende måde), hvis den du henvender dig til, føler at du bare taler i generelle vendinger og til “alle”?

Netop derfor skal du turde vælge en målgruppe pr. nyhedsbrevsliste.

 Trin 2

 

Forstå din målgruppes ømme punkter 

For at kunne skrive interessante nyhedsbreve (til den liste du er ved at opbygge) skal du vide nok om dét dine læsere ønsker at få ud af at følge dig.

Man kan opdele nyhedslæsere (og kundeemner i øvrigt) i dem der vil opnå noget, dem der vil undgå noget og dem der både vil opnå og undgå noget. Der er flest af de sidste.

Herudover er det godt, hvis du kan undersøge endnu mere om, hvad udfordringen (med det de vil opnå eller undgå) betyder for målgruppens liv. F.eks. om deres udfordring har indflydelse på økonomi, sundhed, relationer, karrieren, udseende, kærlighedsliv, selvværd, forhold til børn, tro, effektivitet, livskvalitet, hobby, arbejdsforhold, helbred, velvære, fremtidsudsigter osv.

Sådan undersøger du din målgruppes udfordringer

Du kan du eksempelvis undersøge din målgruppes udfordring ved at stille uddybende spørgsmål til dine kommende nyhedsbrevslæsere (via et online spørgeskema eks. SurveyMonkey) såsom:

  • Hvad drømmer du om?
  • Hvad længes du efter?
  • Hvad tvivler du på?
  • Hvad er du frustreret over?
  • Hvad vil du gerne undgå/undvære?
  • Hvad betyder det for dig at leve med denne XXX udfordring?
  • Hvad ville det betyde for dig at slippe for at leve med denne XXX udfordring?

Spørg evt. eksisterende kunder og dine følgere i sociale medier. Med disse undersøgelser kan du formulere en ret specifik målgruppe for dine nyhedsbreve.

Forestil dig at du var sælger af alternativt hår. Ville du så have lettest ved at skrive til:

A:Skallede mænd?
eller
B: Skallede mænd hvis udseende er stærkt påvirket af det manglende hår – og som drømmer om at få hår igen? Fordi det kan forbedre udseende, give bedre selvværd, fjerne en masse frustrationer og ærgelser og måske endda forbedre kvaliteten og omfanget af hans kærlighedsliv og sexliv?

Ved at lære din målgruppe så godt at kende bliver du bedre klædt på til at udforme et nyhedsbrev, som de vil elske (klik her, hvis du ønsker en konkret skabelon at opsætte og skrive dine nyhedsbreve efter).

 

“Jeg kan klart anbefale Sanne og Jannie til andre, der gerne vil tiltrække flere kunder i deres butik – helt uden at jagte dem, men blot ved at lære dine kunder at kende og målrette din kommunikation og markedsføring direkte til dem, så de selv kommer til dig. Kundemagneternes budskab er super vigtigt – og super enkelt formidlet.”

Mette Fulgsang

 

Trin 3

 

 

Sådan sammensættes en skræddersyet, uimodståelig freebee med denne magiske formel

 

Næste skridt vil være at sammensætte en løsning til din målgruppe, som de kan få gratis – evt. ved at tilmelde sig dine nyhedsbreve.

Den slags gratis hjælp kaldes typisk en freebie. (Vi kalder den også en ”frikadelle”).

 Eksempler på et praktisk format til din freebie er faglige artikler (som denne!), e-guide, webinar, foredrag, lydfil, video, test mm.

Rent praktisk håndteres uddelingen af din freebie (og indsamlingen af e-mailadresser) via et nyhedsbrevssystem såsom MailChimp – og evt. også med et pop-up-bok-system såsom Sleeknote. Herunder kan du se, hvordan vi bruger disse systemer i praksis på vores hjemmeside.

 

Sådan finder du magiske navne til din freebie:

 

Når du skal sammensætte din freebie kan du med fordel navngive den ud fra denne magiske formel:

Målgruppens største drøm + målgruppens vigtigste indvending = titel på din freebie 

 

I eksemplet med den skallede mand så kunne navnet blive: “Få synligt flere hår på 14 dage (= hans største drøm) uden smerter “(=hans største indvending).

 

Andre eksempler er:

 

  • Få nye venner – og måske en ny kæreste (= største drøm) helt anonymt og risikofrit (=største indvending)

  • Prøv noget du aldrig har prøvet før (=største drøm) – og som du bare vil igen og igen. Og igen. (=største indvending)

  • Giv dine børn den ultimative forkælelse (=største drøm) – og hold selv fri imens (=største indvending)

 

Trin 4

 

 

 

Sådan fastholder du læseren af dit nyhedsbrev

Alle kan skrive e-mails – men det er en kunst at skrive dem så det gør dine læsere både loyale og købeklare. Tricket er: Edutainment som er et ord, der er sammensat af education (der betyder uddannelse) + entertainment (der betyder underholdning).

Med andre ord skal du underholde dine læsere imens du uddanner dem til at forstå at de bør løse deres udfordring (nu), og du er den helt rette til at hjælpe med at løse netop den.

Du kan uddanne dine læsere på flere måder – f.eks. ved at:

  • Fortælle om andre, der har haft præcis samme udfordring – og fik den løst
  • Forklare hvorfor udfordringen opstår, hvor udbredt den er, hvor problematisk udfordringen er og hvordan den kan løses
  • Besvare de uudtalte indvendinger, der måtte være ift. at købe en løsning på udfordringen (såsom: ”jeg savner bevis på, at det er sandt, hvad du siger”, ”Jeg er ikke overbevist om, at du er den bedste til denne slags opgaver”, ”jeg kan godt holde ud at fortsætte med at have min udfordring”, ”du er for dyr”, ”jeg er utryg ved at handle hos dig” osv.)
  • Dele ud af din viden om udfordringen og løsningen

Du kan underholde dine læsere på flere måder – f.eks. ved at benytte storytelling, video, billeder, anekdoter, test, metaforer, fun facts mm.

Den optimale sammensætning af uddannelses- og underholdningsmetoder afhænger af netop din kundetype (dvs. de emotionelle målgrupper). Faktisk kan nogen af ovennævnte metoder virke stik modsat. Derfor kan du ikke blindt følge andres såkaldte successtrategier, medmindre du har præcis den samme type målgruppe og det samme produkt og den samme personlighed, som den der sælger.

>> Til at hjælpe dig med at dosere indholdet har vi sammensat en 54-siders nyhedsbrevsguide med skabeloner og konkrete anvisninger til alt fra attraktive freebees til visuel opbygning, brug af uimodståelige ord og billeder, mest relevante indhold samt udseende på købsknapper mm. Du kan læse guiden på én time. 

 

 

Trin 5

 

 

 

 

 

 

 

 

Sælg mere med psykologiske triggers

 

En psykologisk trigger er et ekstra krydderi, som du kan tilføre dine nyhedsbreve for at fremme den reaktion du ønsker fra dine læsere: Så du får effekten af din indsats NU.

Eksempler på psykolgiske triggere du kan anvende – gerne flere af i samme mail – er:

Knaphed – f.eks. ”Der er kun 20 pladser på holdet”

Kom først – f.eks. ”Kom med på første hold” eller ”Kom foran konkurrenterne”

Spar penge – f.eks. ”Early Bird”, Introduktionspris eller Før/Nu

Social proof – f.eks. ”Andre siger” eller ”Gør som 2000 andre selvstændige” eller ”læs vores 83 anmeldelser”

Følelser – f.eks. grådighed: ”Tænk hvis du kunne skrue op for salget ligesom med en vandhane” eller frygt ”Gå ikke glip af årets markedsføringskonference – dine konkurrenter ER allerede tilmeldt”

Nysgerrighed – f.eks. ”Jeg afslører hvilken fatal fejl jeg begik” eller ”Test om du er bedre end dine konkollegaer”

Konsekvens – f.eks. ”Hvis du ikke når det i dag inden kl. 12, så går der 6 måneder før du får chancen igen” eller ”Sidste hold i år”

Gratisgratis har bare altid været langt mere fristende end f.eks. noget til 1 øre.

Garanti – f.eks. ”Tilfredshedsgaranti”

Bonusf.eks. ”Hvis du køber før 31/10 får du i bonus 30 minutters personlig sparring”

Sådan opbyggede vi vores nyhedsbrevsliste
– snup successtrategierne og undgå at begå de sammme fejl

Tilskuerne til kundemagneternes "freebee-foredrag" tager billeder med deres smartphones - imens Jannie tager billede af dem
Sådan fik jeg (Jannie) de allerførste 60 læsere på mit nyhedsbrev

Da jeg startede i 2012 med at indsamle e-mailadresser til mit kommende nyhedsbrev foregik det ved at medbringe en fysisk liste i tasken som potentielle og nuværende kunder kunne skrive sig op på.

Jeg sørgede helt konkret altid for at mit sidste slide på foredrag, workshops og kurser var et, der handlede om, hvad de kunne få, hvis de ville tilmelde sig mit nyhedsbrev. Det var forskelligt, hvad jeg ”lokkede med”.

Dengang kendte jeg ikke begrebet ”freebee”, så jeg lokkede typisk med, at de måtte få mine undervisningsslides eller en rabat på en ydelse.

På denne måde fik jeg de første 60 læsere i løbet af et års tid. (Ja, du har ret… Det gik meget langsomt. Og tro mig: Når man har knoklet SÅ meget for at få en læser på sit nyhedsbrev, så gør en afmelding sindsygt ondt!!).

Erfaringer:

  • Du kan sagtens gå i gang FØR du har skrevet et eneste nyhedsbrev (ja sågar før du overhovedet aner, hvad du vil skrive om)
  • Du kan indsamle læsere til dit nyhedsbrev der hvor du møder dine kundeemner og kunder i dag. F.eks. på en messestand. På Facebook. På dit salgsmøde. I din netværksgruppe. Osv.
De 18 gode råd om salg…
Derfor var mit første nyhedsbrev en katastrofe (for mig)

Efter at have deltaget på et amerikansk-inspireret kursus var jeg tændt på at gøre nyhedsbreve til et aktiv for mig. Men jeg var overhovedet ikke klar over, hvad et egentlig er nyhedsbrev var. Og især hvad det ikke er… derfor var mit første skridt at bruge afsindigt lang tid på at skrive e-guiden: ”18 gode råd til at sælge mere”.

Da jeg endelig var færdig med dette omfattende skriv, havde betalt en grafiker for at sætte det utroligt flot op og sendt det ud følte jeg mig fuldstændigt blottet for ideer til, hvad det næste nyhedsbrev skulle være. For jeg havde jo givet ALT, hvad jeg havde (på dét tidpunkt). Alle mine ”tips og tricks” i ét samlet dokument.

Det var der tre problemer i:

  1. Jeg havde mættet mine læsere i en sådan grad, at de ikke længere var sultne efter at købe sparring eller undervisning af mig. Nu kunne de jo selv løse problemet.
  1. Jeg havde ikke umiddelbart mere at skrive om (følte jeg)
  1. Jeg brugte masser af tid og penge på at lave dette nyhedsbrev, men fik intet ud af det – udover ros og tak i indbakken, men det kan man jo ikke handle for i Netto. Dvs. en ren underskudsforretning. Men værst af alt: Jeg var demotiveret ift. at fortsætte med at skrive nyhedsbreve.

Erfaringer:

  • Giv ikke det hele væk på en gang. Så er det bedre at bide din viden op i en serie af nyhedsbreve. I mit tilfælde kunne det have været blevet til 18 nyhedsbreve i stedet!
  • Mæt ikke dine kunder – sørg for at de gemmer appetit nok til at købe af dig!
  • Lad være med at spilde en masse penge på formen på dit nyhedsbrev før du har fundet ud af hvilket indhold, der virker på netop dine nyhedsbrevslæsere.

 

Så slip dog bremsen!
Jeg vidste, at jeg ikke kunne skrive. Godt nok.

I en længere periode skrev jeg ikke flere nyhedsbreve, for ”det virkede jo ikke”. Men så valgte jeg alligevel spontant at tage på kursus i at skrive sælgende nyhedsbreve. Med på kurset bragte jeg en overbevisning af format: ”Jeg kan ikke skrive (godt nok)”.

Heldigvis blev dén overbevisning hurtigt punkteret. Faktisk allerede fra morgenstunden, hvor vi blev bedt om at skrive:

  1. en sms til vores ven om, hvor vi var den dag
  2. et opslag på Facebook om, hvor vi var den dag
  3. et nyhedsbrev om, hvor vi var den dag

Det stod hurtigt klart, at jeg sagtens KAN skrive (for opgave 1 og 2 gik jo strålende). Jeg troede bare ikke jeg kunne skrive (hvilket jeg senere indså skyldtes noget så banalt som en kommentar fra min utroligt tørre dansklærer om en lidt for spændende Robinsonade jeg skrev i 7. Klasse. Ufatteligt!).

Jeg opdagede også, at man ikke skal skrive som en lærebog – men som et menneske…

For at fjerne denne og andre ligeledes saboterende overbevisninger tog jeg en coachuddannelse, hvor vi blandt andet lærte om overbevisninger og bearbejdede dem.

Erfaringer:

  • Tro ikke på dine overbevisninger. Vælg selv nogle mere hensigtsmæssige overbevisninger, hvis dem du har saboterer dig.
  • Investér om nødvendigt i at få ”sluppet håndbremsen”.
  • Hvis du er faldet af hesten (og har slået dig) – så hop op igen! Nyhedsbreve er vejen frem for de fleste. Man skal bare lære hvordan.
  • Skriv som et menneske (ikke som en lærebogsforfatter eller din dansklærer lærte dig med mindre, at det er det, der passer til dit produkt – og din målgruppe)
En utilsigtet geni-streg
Sådan fordobledes min nyhedsbrevsliste på få dage

Da først jeg havde fået lært, HVAD et nyhedsbrev er – og hvad det ikke er – samt fået ”løsnet håndbremsen” så var jeg topmotiveret og klar til at skrive flere nyhedsbreve. Jeg havde nu 180 læsere.

Det første nye nyhedsbrev jeg udsendte (efter de principper jeg lærte om på nyhedsbrevskurset) gav mig 18 ordrer og jeg var ellevild!!!

Det fortalte jeg selvfølgelig min underviser (Christina Klitsgaard) fra nyhedsbrevskurset – og dét skulle vise sig at være en utilsigtet geni-streg. For hun var naturligvis glad for en god kundecase og endte med at omtale mig i hendes eget nyhedsbrev, som havde mange flere læsere. Derved fordobledes min egen liste på få dage.

Dvs. til 360 læsere.

Erfaring:

  • Fortæl om dine successer. Også til dem, der har lært dig noget.
  • Undersøg om du kan komme med i andres (relevante) nyhedsbrev. F.eks. som kundecase eller gæsteekspert. Vent ikke på at blive spurgt. Spørg selv!
NU rullede det!
Sådan gik jeg fra 360 til 900 læsere af mit nyhedsbrev

NU var jeg fuldstændigt overbevist om at nyhedsbrev var min frelser – jeg kunne for eksempel slippe for at ringe telefonsalg. YES YES YES!

Jeg begyndte at blogge regelmæssigt – og udsende nyhedsbreve om dét jeg havde skrevet.

Jeg var meget meget grundig med at sikre en balance mellem uddannelse og underholdning – dvs. Edutainment (som nævnt ovenfor). Faktisk er mit mål at 75% af nyhedsbrevet er uddannende og/eller underholdende. Resten kan være salg.

Jeg opsøgte også strategisk muligheden for at blive omtalt i andres nyhedsbreve – og det lykkedes i flere tilfælde.

På et års tid kom jeg op på 900 læsere af mit nyhedsbrev og jeg begyndte at omtale min nyhedsbrevsliste som ”min vandhane”. Jeg fik virkelig fornemmelsen af at jeg kunne skrue

op for omsætningen når jeg ønskede det.

Det var noget af det mest effektive jeg havde gjort for mit salg.

Erfaringer:

  • Prioriter dit nyhedsbrev (utroligt højt)
  • Skab kontinuerligt værdi for dine læsere – træt den aldrig bare med noget du vil sælge. Målet er at læseren skal lære noget af hvert eneste nyhedsbrev – og føle sig underholdt imens.

 

Flere nye læsere hver dag

 

 

Skærmbillede 2016-03-06 14.14.03

Sådan fordoblede vi vores nyhedsbrevsliste –og sådan gør vi for at den fortsætter med at vokse hver dag.

Siden lagde jeg min virksomhed sammen med det nye fælles Kundemagneterne, hvor vi ved at tilføje vores viden om emotionelle kundetyper dels har fået noget unikt at skrive om som ingen af vores konkollegaer har – og som sikrer, at dem der tilmelder sig vores liste:

  1. Er de helt rigtige
  2. Bliver loyale
  3. Bliver købeklare i deres eget tempo
  4. Køber
  5. Anbefaler os
  6. Sikrer flere gode kundecases

Med andre ord: Listen vokser af sig selv nu. I skrivende stund er der ca. 3.000 læsere, og der kommer nye til hver eneste dag. Vi mister sjældent læsere, når vi skriver – typisk kun 5-10 stk. pr. udsendelse.

Vi har i dag udviklet vores egen opskrift på, hvordan man skriver nyhedsbreve målrettet de emotionelle kundetyper. Og selvom vi løbende sørger for at lære nyt omkring markedsføring med nyhedsbreve, så er vi ret kræsne med, hvilke af de mange tilgængelige metoder og ”tricks” vores læsere skal udsættes for.

Vi har ikke benyttet os af nogen af de ”mega-booster-metoder”, som vi ser mange konkollegaer benytter. Dvs. metoder der nærmest kan sammenlignes med ”Clik-bait” og har et meget kort sigt: At få mange læsere i en fart for at kunne skabe et hurtigt salg. Typisk ifm en kampagne, hvor der bliver drevet rovdrift på en liste med tryk på ALLE psykolgiske triggere på én gang – og hvor der køres daglige mails ud i en længere periode. Sådanne mega-boooster-metoder giver ganske givet et bedre salg på den korte bane – men det ville også uundgåeligt give nogle utilfredse kunder på vejen. Eller en høj andel af kunder, der aldrig får benyttet det de køber af os.

Vi benytter nogle få hundrede kroner i ny og næ på Facebook annoncering, men ellers koncentrerer vi os mest om at skabe relevant og anbefalelsesværdigt indhold og sikre tilfredse kunder. F.eks. er vi dagligt i kontakt med de mere end 300 workshopkursister i vores hemmelige facebookforum som allerede har købt af os.

Vores nyhedsbrevsliste er det nok vigtigste salgsmæssige aktiv vi har i virksomheden. Af samme grund går vi ind og tjekker nye kunders historik og aktivitetsniveau på vores nyhedsbrevsliste (jo den slags kan man se i et nyhedsbrevssystem). Dermed ved vi hvor mange nyhedsbreve det tog før vedkommende var klar til at købe af os. Rekorden pt er 54 nyhedsbreve – dvs. en af vores kunder læste 54 nyhedsbreve før hun var klar til at købe af os. Hastighedsrekorten er 10 minutter – fra opskrivning til nyhedsbrevet til køb.

Lad dig ikke forblænde at nogen, der fortæller dig at de fik tusindevis læsere med et snuptag. Og ej heller af historier om ”7-cifret omsætning uden hårdt arbejde”. For det er løgn. Eller noget, der kun sker en gang. Eller noget en temmelig kendt person kunne gøre.

Det kræver hårdt arbejde at gøre sig fortjent til en god nyhedsbrevsliste – og en loyal kundekreds. Hvis du spørger os.

Sandheden er, at der skal forbavsende lang tid og store mængder seriøst arbejde til for at opbygge en loyal og købeklar kundeliste.

Men det er til gengæld det hele værd – og SÅ fedt, at man selv kan styre hvornår omsætningen stiger. Og hvad der bliver solgt. Til hvem.

Vi håber, at du nu er både klædt på og topmotiveret til at opbygge en loyal og købeklar nyhedsbrevsliste – og derpå til at sælge med nyhedsbreve.

Erfaringer:

  • Hold øje med hvor effektive dine nyhedsbreve er – og bliv klogere
  • Skriv mange (rigtigt mange) nyhedsbreve om det samme. Med forskellige vinkler. Men send dem i passende doser. De færreste kundetyper gider at få et nyhedsbrev hver dag. Lær hvilke typer, der gør lige her =>>

 

“Total optur – allerede første gang jeg benyttede nyhedsbrevskabelonen fik jeg 24% flere klik. Skabelonen er super nem og bruge og den gør det meget nemmere for mig at kommunikere direkte til min målgruppe.”

 

Lise-Lotte Leervad Larsen, webbutikkerne Buksetrolden.dk og Filabel.dk