Jeg er lige blevet ringet op af en sælger fra et af de store forsikringsselskaber, som mente at “du da skal have muligheden for at få undersøgt hvordan du er dækket ind på forsikringsområdet. Det kan der jo ikke ske noget ved”

Øh jo. Det kan der da: Hvis jeg sagde JA ville det betyde at:

  1. Jeg har (mindst) en time mindre at sælge af (for jeg skal vel omkring revisoren for at hente mappen med policer for overhovedet at kunne forberede mig til mødet)
  2. Jeg skal booke mødelokalet
  3. Jeg skal servere kaffe
  4. Jeg bruger (mindst) en time på noget andet end det jeg ellers ville have lavet. (F.eks. at igangsætte kundemagnetiske tiltag i min egen virksomhed. Eller jeg kunne selv have indhentet tilbud fra flere forskellige forsikringsselskaber, for hvad er sandsynligheden for at netop ham, der ringer er bedst og billigst?)

Derfor får jeg lyst til at gentage regel nr. 1 for telefonsælgere:

Du skal ALTID forberede dig ved at spørge dig selv: Hvad får kunden ud af at bruge tid på at lytte til/mødes med mig? Hvis du ikke kan svare OVERBEVISENDE (og ikke bare med et “det kan der jo ikke ske noget ved”) på dét spørgsmål, skal du slet ikke ringe op.

Men derudover har jeg da også lyst til at gentage at der som udgangspunkt (stort set – det afhænger af din kundetype) altid findes en mere effektiv, mere behagelig og mere kundevenlig metode end telefonsalg. Også i DIN virksomhed.

Du må gerne udfordre mig på 25-15300 hvis du ikke tror mig. Især hvis du er fra Topdanmark.

 

PS jeg hjælper dig gerne til at finde en alternativ salgsstrategi via individuel salgssparring