En freebee er en “smagsprøve”, en gratis gave du giver til dine potentielle og nuværende kunder.

Den er OPLAGT og MEST BENYTTET som “betaling” for at tilmelde sig dit nyhedsbrev. Men en freebee kan også benyttes andre steder, så som hjemmeside, bloggen, de sociale medier og når du møder potentielle kunder til foredrag, kurser, workshops, kundemøder osv.

Du opnår en  hel række fordele ved at give en freebee.:

  • Langt de fleste forbehold og “parader mod sælgere” forsvinder fordi det er gratis (så er du jo ikke ude på at sælge noget)
  • Din potentielle kunde får lejlighed til at lære dig nærmere at kende på en uforpligtende måde
  • Hvis kundeemnet oveni købet får et udbytte af din gratis-gave kan han jo allerede få en fornemmelse af hvad han ville få ud af at købe mere
  • Er du villig til at give noget væk gratis signalerer det klart til kundeemnet at der er meget mere hvor det kommer fra.

Din freebee skal være så værdifuld at modtager får lyst til at dele din gave med andre. F.eks. ved at dele, videresende, omtale, anmelde, linke og kommentere på en måde så det kan ses i sociale medier. Så husk at give dem muligheden for det!.

Hovedsagen er at du giver en lillebitte del af din ekspertise i gaven. Endelig ikke det hele ( for hvorfor skulle de så købe noget af dig efterfølgende?)

Det er istedet vigtigt at du husker at “indbygge en lille fiskesnøre med krog” i gratis-gaven – dvs. at du får fortalt hvad næste skridt kunne være og får ham fristet til at ville have mere.

Eksempler på en gratis-gave kunne være:

  • Lydfil
  • Video
  • Liste med nyttige tips
  • E-bog
  • Mini-foredrag
  • Teleklasse
  • Webinar
  • Fribillet
  • Et godt råd på netværksmødet
  • Prøvebehandling på messen
  • Mm.

Hvis du har en god freebee der vil være udbytterig og værdifuld for virksomhedsledere er du velkommen til at dele den herunder! (også hvis du er min konkollega!).

Fantastisk eksempler på freebees:

Men husk nu at langt mindre også kan gøre det!

God fornøjelse og på forhånd tak for dit bidrag!