Om salg med e-mailsignatur

Bruger du din e-mailsignatur til at sælge? hvorfor ikke?

Hvor mange nye personer sender du egentlig en e-mail, på en gennemsnitlig dag?

Hvor mange nye modtagere har du for eksempel sendt en e-mail i går? Få svaret ved at tjekke din ´sendt post´ for i går. Mit bud er at der var flere nye modtagere end du selv troede.

Og nej, du skal ikke fratrække dem, der ikke er kunder eller potentielle kunder. ALLE du sender e-mails, er relevante ift. denne uges tip. (JA – også din bankmand, dit barns fodboldtræner, din frisør, din venindes mand, formanden i jeres grundejerforening og alle de andre, for du aner aldrig hvem de kender og måske vil omtale dig overfor).

Lad os sige at der bare er 1 (een) ny modtager af e-mail fra dig hver dag… det kunne årligt betyde 220 nye modtagere af mails (hvis du kun arbejder på hverdage)…. Var tallet 3 ville det være 660 nye modtagere… er sikker på at du kan se at det er pænt mange, du potentielt kunne markedsføre dig mere overfor.

Tænk hvis eksempelvis 10% af disse nye modtagere tilmeldte sig dit nyhedsbrev? begyndte at læse din blog? besøgte din hjemmeside? syntes om din Facebookside?

Det ER muligt at hjælpe dem til dette via din e-mailsignatur (og dermed få flere kunder ad dén vej).

Har du ikke en sælgende e-mailsignatur, der gør alt dette for dig – eller er du i tvivl om den den kunne gøre mere for dig? Undersøg det ved at åbne dit mail program og start en ny e-mail:

Hvad står der ALLEREDE automatisk (= din automatiske e-mailsignatur)?

A: Intet?

B: Dine kontaktdata såsom navn, titel, firmanavn, telefonnummer, adresse og lignende?

C: Udover alle dine kontaktdata står der også link til din hjemmeside og eventuelt sociale profiler (såsom LinkedIn og Facebooksiden)?

D: Udover kontaktdata, links til hjemmeside og sociale profiler er der også et link til tilmeldingssiden til dit nyhedsbrev?

E: Udover alt i punkt D står der også HVORFOR man skulle tilmelde sig dit nyhedsbrev??? F.eks. i form af et spørgsmål eller en beskrivelse af den viden eller det udbytte man får hvis man tilmelder sig?

Ved alle andre svar end E, sælger din e-mailsignatur mindre end den kunne – til folk, der i forvejen er i dialog med dig.
Det er da ærgerligt for det er helt gratis og hvis det er gjort ordentligt vil modtageren opfatte det som en serviceinformation – og formentlig synes du er både professionel og interessant.

Ugens tip er derfor at få lavet den e-mailsignatur – og er du en af dem, der allerede har en, så benyt evt. lejligheden til at tjekke om den fortsat er optimal.

Færre end hver 10. af de e-mails jeg modtager har en optimal e-mailsignatur!!

Min egen e-mailsignatur ser pt. sådan ud – du er velkommen til at gøre tilsvarende:

e-mailsignatur

Forklaring til min e-mailsignatur

Min selvvalgte titel har jeg fordi den ret godt beskriver, hvordan jeg adskiller mig fra mine konkollegaer. Jeg fremhæver FLERE KUNDER, fordi det er et af kernebudskaberne i min markedsføring og samtidigt er det jo et løfte om udbytte. Jeg vælger at slå på både frygt og nysgerrighed (begår du fatale fejl?) og drøm (flere kunder) fordi dén kombination i markedsføring er utrolig effektiv.

Sådan gør du:

Der er mange forskellige mail-systemer og ligeså forskellige måder at indstille e-mailsignaturen på. Har du betalt for dit mailsystem kan din udbyder – formentlig gratis – hjælpe dig med support (og har du en gratis mail-løsning skal du i stedet læse blog-indlægget: NEJ – dét må du absolut ikke!. Og nu er der jo så endnu en grund til at få en professionel mailadresse).

I mit system (Outlook, som er et af de mest udbredte) gør du sådan her:

Start en ny e-mail
Skriv en e-mailsignatur sådan som du vil have den (indsæt billeder, logoer, links osv. præcis som du ønsker det skal stå. Evt. fra færdig fil fra dit reklamebureau)
Kopier den e-mailsignatur du lige har lavet
Klik på signaturer oppe i værktøjslinien
Klip på rediger
Indsæt den e-mailsignatur du har lavet

Det var det!

NB: Du kan også den vælge den avancerede udgave og lave flere forskellige e-mailsignaturer. Dermed kan du fremover let vælge netop dén, der passer til dén person/målgruppe du er ved at skrive til nu. Jeg bruger denne funktion, når jeg skriver mails på vegne af forskellige kunder.

God fornøjelse med denne uges tip. Sidste uges tip var jo Iphone-Tricket. Du finder det på bloggen, hvis du missede det.

HVIS du har fået lyst til både at implementere Iphone-tricket og en sælgende e-mailsignatur, men lader dig stoppe af at du:

  • ikke er HELT skarp på HVILKE problemer du er rigtigt god til at afhjælpe i din virksomhed?
  • har et lidt diffust billede af HVEM din målgruppe er (ud over køn, alder, virksomhedstype, antal ansatte, geografisk afgrænsning og lignende) og hvor de befinder sig i orienterings- & beslutningsprocessen og derfor har svært ved at finde rette budskab og den rette tone i din kommunikation?
  • ville ønske du kendte dine UNIKKE FORDELE ift. dine konkollegaer og dine kunders alternativer?
  • ikke helt ved hvilken FREEBEE dine potentielle kunder ville elske?
  • er i tvivl om hvilke sociale medier du bør være på for at få FLERE KUNDER?
  • i det hele taget føler at der er behov for OVERBLIK og en KONKRET KØREPLAN for hvordan du skaber vækst?

Så kan jeg analysere din virksomhed og give dig mindst 10 skræddersyede og konkrete input til hvordan du optimerer din virksomheds salgs- & markedsføringsplatform. (Herunder din e-mailsignatur).

Mange hilsner
Jannie