Så skal jeg ellers love for at det blev hverdag igen.

Med vækkeuret, der ringede (alt) for tidligt og en overfyldt  indbakke…

ID-10078281

(Venligst udlånt af David Castillog Daominici og freedigitalphotos.net)

Du kender det sikkert.

Derfor fik jeg lyst til at dele et godt  trick – 4 gange D –  som jeg lærte af Brendon Burchardt, da jeg var på “Experts Academy” i USA.

Det får du her:

Når du åbner og skimmer din spækkede indbakke, gør du følgende:

DELETE

eller

DELEGATE

eller

DELAY

eller

DEAL WITH IT

I nævnte rækkefølge.

Dvs. først overvejer du om den bare kan slettes? (det kan mange!).

Ellers overvejer du om en anden, kan løse opgaven for dig. Eller hjælpe dig med at løse den. For eksempel ved at bede afsender præcisere, hvad der egentlig ønskes af dig.

Et eksempel:

Hvis jeg får en mail fra en, der ønsker et møde, beder jeg om forslag til tidspunkt. Ellers risikerer jeg at foreslå den helt forkerte uge, dag eller tid på dagen (vel at mærke efter at jeg har ledt efter ledige tider og foretaget foreløbige reservationer, som selvfølgelig skulle findes og slettes når jeg alligevel indtastede den endelige tid). På denne måde sparer jeg tid, og kan i stedet vælge den, der passer mig bedst, plotte den direkte ind i kalenderen og bekræfte vores aftale sammen med kørselsvejledning, spørgsmål til overvejelse inden vi mødes og evt. en faktura).

Et andet eksempel:

Hvis jeg bliver bedt om at formulere en tekst til et foredrag (jeg skal holde), beder jeg om et par linier om tid, sted, varighed, forventet deltagerantal og deres forventninger/behov SAMT et eksempel på hvordan de tidligere foredragsholderes tekst har set ud. Herved sparer jeg mig selv for rigtigt meget spildt gætværk!

Virkede det ikke at uddelegere, overvejer du om opgaven i mailen kan udsættes. (Vind lidt tid ved at spørge hvornår afsender skal bruge svar. Ofte er det ikke så hurtigt som du tror. Vi har en tendens til at tro at alt hvad der havner i vores indbakke er en hastesag. Det er det sjældent!).

Hvis opgaven i mailen kan udsættes, skrives den i kalenderen (inkl. forventet tidsforbrug!). Denne metode virker især godt hvis du ligesom mig, alligevel kun arbejder under pres.

Resten tager du dig af.

I dag.

Pøj pøj med indbakken og det nye år!!